Періодичні наукові видання
Постійне посилання на фонд
Переглянути
Перегляд Періодичні наукові видання за Назва
Зараз показуємо 1 - 20 з 838
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ The 18H2N4MA steel strength characteristics increase = Повышение прочностных характеристик стали 18Х2Н4МА(2015-11-09) Dubovoy, A. N.; Дубовой, А. Н.; Volkov, G. V.; Волков, Г. В.; Zhdanov, A. A.; Жданов, А. А.The article considers the impact of prerecrystallization heat treatment on the hardness, strength and fatigue strength of the 18H2N4MA steel after preliminary shot blasting. It is experimentally established that as the result of prerecrystallization heat treatment at 500 °C with 3 minutes delay the layer with an increased measure of hardness (hardness is increased by 42 %) is formed on the 18H2N4MA steel surface after the preliminary shot blasting. The 18H2N4MA steel shot blasting causes the formation of compressive stresses in the surface layer, the subsequent prerecrystallization heat treatment does not change the nature of the residual stress, but only leads to the decrease in the absolute values, preserving the work-hardened layer depth. The prerecrystallization heat treatment leads to an increase in fatigue strength of the 18H2N4MA steel about 2.7 times compared with the shot blasting and increase of the tensile strength by 11 %, with plasticity indexes substantially constant. Such an increase in the strength indicators of the 18H2N4MA steel as a result of prerecrystallization heat treatment is caused by the formation of the substructures with shredded precinct in the steel surface layer. The given assumption is confirmed by the X-ray diffraction and electron metallography results. After prerecrystallization heat treatment the partial subgrains grinding from 222 ÷ 133 nm after shot blasting to 90 ÷ 49 nm is observed in the 18H2N4MA steel structure. = Исследовано влияние предрекристаллизационной термической обработки на предел прочности, твердость и усталостную прочность стали 18Х2Н4МА после дробеструйной обработки.Документ 75 років кафедрі суднових та стаціонарних енергетичних установок Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова(2015) Горбов Віктор Михайлович; Шостак Володимир Павлович; Horbov Viktor M.; Shostak Volodymyr P.Документ 75 років Кафедрі суднових та стаціонарних енергетичних установок Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова(2015) Горбов, В. М.; Шостак, В. П.; Horbov, Viktor M.; Shostak, Volodymyr P.Кафедра суднових та стаціонарних енергетичних установок (ССЕУ) – найбільша кафедра на Машинобудівному інституті Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова. Вона є випусковою кафедрою за трьома спеціальностями: "Суднові енергетичні установки та устаткування", "Теплоенергетика" та "Експлуатація суднових енергетичних установок".Документ A geographic information system for territorial development of the marine regions of China(2020) Chang, Liu; Mamonov, Kostiantyn A.; Чан, Лю; Мамонов, Костянтин АнатолійовичAbstract. The necessity of using geographic information systems to ensure the territorial development of land use in the regions is substantiated, taking into account the influence of spatial, urban, investment and environmental factors, as well as the experience of coastal regions of China. The aim of the study is to develop directions and features of the formation and use of geographic information systems for the territorial development of land use in the coastal regions of China. To achieve this goal, the following tasks are solved: the formation of a system of factors of territorial development of land use in the coastal regions of China; definition of geographic information systems of territorial development of land use in coastal regions; formation of directions for the development and implementation of geographic information systems of territorial development of coastal regions of China. The factors affecting the territorial development of the use of coastal regions are determined: spatial, urban, investment and environmental. They form a system of indicators that allow for an integrated assessment and to build on its basis the geoinformation support for the territorial development of land use in the coastal regions. The components that influence the formation of the geographic information system of the territorial development of land use in coastal regions are identified. An algorithm is proposed and a scheme is created for the creation and operation of geodatabases of indicators of territorial development of land use in the coastal regions of China. The developed system of geoinformation support for the territorial development of land use in the coastal regions of China allows us to build geoinformation maps of systemic spatial, urban, investment, and environmental factors. This makes it possible to build a three-dimensional geoinformation model for monitoring the state of territorial development of land use in the coastal regions of China as an innovative tool for monitoring and making informed decisions in the system of territorial development of land use in the coastal regions of China.Документ About transport vessel helicopter deck and platdform construction(2022) Ziqing, Cai; Mykhaylov, Borys N.Розвиток світової спільноти продовжує шлях гуманізації та поваги до кожного людського життя, включаючи і на водному транспорті, де ризики для життя особливо великі. Використання вертолітної технології на водному транспорті веде до значного підвищення безпеки його учасників та розширення можливостей транспортних суден для вантажних та інших операцій. Великий практичний інтерес представляє не лише оптимізація параметрів вертолітних палуб та платформ суден які будуються, але також для обладнання вже збудованих. Еволюція на водному транспорті очевидна – достатньо простежити динаміку розвитку вертолітної технології на водному транспорті, особливо за останні 20 років, кількісно і якісно. Гуманізація спільноти та боротьба за покращення безпеки людей на водному транспорті безперечно приведе до подальшого поширення та розвитку вертолітної технології на судах та інших плавучих спорудах, включаючи бурові платформи. Насамперед, необхідно провести аналіз інформації про вертолітні платформи транспортних суден та плавучих споруд, та класифікувати їх відповідно з можливістю використовувати відокремлені типи гелікоптерів. Після цього необхідно вибрати вертолітний майданчик бурової платформи або транспортного судна серед діючих як прототип і зробити комп’ютерне моделювання конструкції з використанням спеціалізованих програм. Це шлях оптимізації параметрів конструкції вертолітних платформ на основі обраної функції цілі. Дуже важливо створити рекомендації для параметрів конструкції вертолітних платформ (включаючи архітектуру, шпації, товщини елементів, прольоти) на основі комп’ютерних розрахунків та стандартів. Мета – покращення конструкції вертолітних платформ транспортних суден та підвищення їх ефективності. Методика – аналітична, чисельна. Результати –запропоновані аналітична формула оцінки економії ваги прі використанні перфорованих пластин платформи, а також наведено результати комп’ютерних розрахунків міцності вертолітної платформи. Наукова новизна. Запропоновані нові напрямки розвитку конструкції вертолітних платформ. Практична значимість. Використання результатів роботи на практиці може покращити суднові вертолітні технології. Висновки. В результаті проведеної роботи була підтверджена можливість використання концепції формування суднового набору для вертолітних платформ.Документ Acquisition of technical vocabulary and shipbuilding terminology in chinese didactic environment = Изучение общетехнической и судостроительной терминологии в китайскоязычной дидактической среде(2015-11-09) Chernitskiy, V. B.; Черницкий, В. Б.; Jang, Xilai; Жэнг, КсилаиDidactic problems dealing with masterіng English scientific and shipbuilding terminology by Chinese students have been studied. The study deals with a particular issue of rendering educational services in English as an intermediary language in the Chinese teaching environment. This issue mainly concerns the improvement of teaching process through the development of methodological materials for mastering the fundamental terminology of shipbuilding in the foreign language environment. The key principle for our terminological array selection was based on the intelligible assumption: due to the extension of integration processes of science and technology development and globalization intensification, that are both reflected in the languages of our everyday life, the main attention is to be paid to the mastering of specialized terminology, that of shipbuilding theory and practice fundamentals. It logically resulted in devoting less preference to the general scientific notions and terms as the latter are easily conceived as ‘internationalisms’ in almost all European languages. To substantiate such an assumption we relied on general ways of assimilation in Chinese of the so called ‘internationalisms’ and borrowings from English. In order to prove the validity of this obvious approach we had attempted a brief experiment which demonstrated complete inconsistency of our approach. Thus, the data obtained allow us to solve the aboveindicated problem of CLIL teaching in Chinese didactic environment. = Рассмотрены вопросы усвоения студентами общенаучной и специальной технической терминологии в условиях китайскоязычной дидактической среды. Предложена методика подготовки учебных материалов для повышения качества учебного процесса в среде китайских судостроительных колледжей и ВНЗ.Документ Adaptation of statistical criteria to currency risk management in the context of global uncertainty(2025) Sharko Marharyta V.; Gonchar Olga I.; Pashchenko Volodymyr О.; Proskurivskyi Mykhailo I.; Fomishyna Vira M.; Zinovskyi Artem V.; Bondarenko Sofiia O.; Шарко М. В.; Гончар О. І.; Пащенко В. О.; Проскурівський М. І.; Фомішина В. М.; Зіновський А. В.; Бондаренко С. О.Наводяться результати аналізу вивчення можливостей використання статистичних критеріїв якості для оцінки та управління валютним ризиком за умов глобальної невизначеності, викликаної коливаннями ринку валют. Дається опис застосування математичного апарату статистичних критеріальних оцінок управління до аналізу валютних ризиків. В основу аналізу покладено методики порівняння існуючої практики реагування на прояви коливань ринку валют, їх захисні та запобіжні заходи з метою мінімізації втрат при виконанні валютних операцій, договірних зобов'язань та фінансових розрахунків із формалізацією сутності статистичних критеріїв якості, рекомендаціями та можливостями застосування. З можливих проявів конкретних статистичних критеріїв у різних ситуаціях управління валютним ризиком при коливаннях валютних ринків зроблено висновок можливість використання статистичних критеріїв якості під час управління валютними ринками за умов невизначеності. Наводяться рекомендації щодо впровадження конкретних статистичних критеріїв. Використовуючи рішення щодо управління валютним ризиком, компанії можуть подати свої валютні позиції, забезпечивши точну обробку даних та швидко реагувати на зміни валютного ринку, підвищуючи загальну ефективність правління. Ілюстрацією результатів порівнянь існуючих критеріїв за умов невизначеності та статистичних критеріїв оцінки валютного ризику є систематизація їх можливих проявів у технологіях управління валютними ризиками як варіантів страхування, інструментів хеджування, валютних застережень, іпотек, договорів із фіксованимкурсом. Науковою новизною запропонованого напряму регулювання та управління валютним ризиком є операції, пов'язані з оцінкою ситуації, ідентифікацією ринків, оцінкою додаткових витрат на захист учасників, страхуванням вкладів, депозитів і рахунків клієнтів. Практична значущість досягається застосуванням угод з використанням певних фінансових інструментів для компенсації можливого негативного ефекту від валютної кризи, що насувається.Документ Adaptive control of pulse current generator charger for discharge-pulse installations(2025) Kozyrev Serhiy S.; Козирєв С. С.Метою роботи є дослідження зарядного пристрою генератора імпульсних струмів для розрядно-імпульсних установок як об’єкта керування та побудова моделі адаптивної системи керування, яка забезпечує оптимальні режими роботи при змінних параметрах об'єкта керування в процесі зарядки. Методика. Зарядний пристрій генератора імпульсних струмів для розрядно-імпульсних установок як об'єкт керування відноситься до багатовимірних дискретно-неперервних нормальних стохастичних систем з вихідними координатами у вигляді випадкових нестаціонарних функцій. Синтез систем керування об'єктами такого класу є складним багатокритеріальним завданням тому при дослідженні використовувався метод декомпозиції, стохастичне моделювання та нейротехнології. Результати. Визначено ефективні інформаційні координати та діапазони їх регулювання. Проведено аналіз алгоритмів заряджання ємнісних накопичувачів генератора імпульсних струмів. Розроблено адаптивний фільтр інформаційного сигналу, критерієм оптимальності якого є точність оцінки інформаційної координати, визначено структуру фільтра. Розраховано коефіцієнти дволанкового рекурсивного фільтра для різних значень математичного сподівання вихідних координат, що визначають положення об'єкта управління в просторі станів. Побудовано модель адаптивної системи керування з використанням нейротехнологій. Наукова новизна. Доведено, що оптимальне значення коефіцієнтів фільтра залежить від швидкості зміни середнього значення та дисперсії інформаційного сигналу. Розроблено механізм адаптації фільтра, який враховує зсув оцінки інформаційного сигналу. Встановлено, що простір станів об’єкта керування є суттєво багатовимірним, що потребує застосування алгоритмів паралельної обробки інформації. Запропоновано використання двох структур керування на основі нейросистем, які більш ефективні для даного типу завдань. Практична значимість. Використання запропонованої адаптивної моделі керування при синтезі систем керування зарядним пристроєм генератора імпульсних струмів розрядно-імпульсних установок забезпечить оптимальний режим роботи, підвищить стабільність та енергоефективність перспективних розрядно-імпульсних технологій.Документ Документ Analysis of influence of mode and geometric chrate-ristics on processes of high-frequency inductive plasma torch with reverse vortex flow(2014) Serbin, S. I.; Сербин, C. И.; Mostipanenko, A. B.; Мостипаненко, А. Б.The analysis of aerodynamic and heat structure of flow in high-frequency inductive plasma torch has been carried out. The range of plasma torch power is measured in dozens of kilowatts. The numerical simulation methods of the turbulent flow in the plasma torch affected by high frequency electromagnetic field without considering the chemical kinetics are used during the research. The data of temperature field and induced current density in the plasma torch depending on current amperage and frequency are obtained. Also, these data are obtained depending on the flow scheme in the operated on argon and air plasma torches. The inductive plasma torches can be applied to solve a wide range of tasks such as activa-tion of coal-dust mixture with its further gasification, coating process for the stabilization of combustion processes as well as for the recycling processes at the mobile seaport recycling complexes. The calculations demonstrated convincingly the advantage of the operation of plasma torches with reverse vortex flow over plasma torches with “direct” vortex flow. Moreover the ob-tained data allow executing the assessment of thermal efficiency of inductive plasma jet and obtaining its optimal operational modes.Документ Analysis of the development and current state of the use of power plants based on pneumatic engines(2018) Mytrofanov, O. S.; Митрофанов, А. С.The article presents the main stages of development and use of compressed air energy in transport plants for various purposes. The domestic and foreign literature on the development of the current state and prospects of the use of compressed air energy and pneumatic engines in the power plant of vehicles have been analyzed. The list of problems arising in the application of pneumatic engines is determined, as well as rational ways of further increasing the efficiency of power plants are established. The main advantages and disadvantages of pneumatic engine using in the composition of transport power plants are highlighted. So, the main advantages include high environmental friendliness, depreciation of vehicle production, lower mass and dimensions parameters. Disadvantages include low efficiency coefficient due to multiple energy conversion, limited power consumption of filling cylinders and engine cooling due to the expansion of air. The most common pneumatic engine designs (piston and rotary) and their performance properties are considered. It has been established that rotary pneumatic engines, in terms of energy, mass and dimensions, and performance parameters, exceed other engines. Some of their inherent operational disadvantages, which may limit their use in some spheres, can be eliminated or reduced to acceptable standards at the right design solution. The variants of the basic schemes of power transport plants with pneumatic engines, namely the use of a pneumatic engine as an auxiliary power unit (hybrid units) or, as the main one in aeromobiles, are considered.Документ Analytical Studies of the Physical Fields of Hydroacoustic Stations with Linear Long-Length Towed Arrays Near the Sea Surface(2017) Leyko Aleksandr G.; Derepa Anatoliy V.Виходячи із завдання систематизованого дослідження характеристик гідроакустичних станцій в умовах, що моделюють реальні, в роботі розглянуто модельне уявлення лінійної протяжної буксируваної антени такої станції в присутності морської поверхні та одержані аналітичні співвідношення, що дозволяють описати фізичні поля антени.Документ Application and improvement of hermetic compressor units of shipboard equipment of air conditioning and refrigeration(2020) Lytosh, O. V.; Ran, JiАнотація. Обговорюється питання, пов’язане з концепцією застосування і вдосконалення герметичних компресорних агрегатів (ГКА) суднового обладнання кондиціювання і рефрижерації (ОКР). Метою цього дослідження є аналіз розвитку ГКА у нас у країні і за кордоном і перспективи застосування і вдосконалення вітчизняних ГКА для суднового ОКР. Виконано аналіз вибору і застосування ГКА (спіральних або поршневих) для суднового ОКР. Цей вибір залежить від енергоефективності ГКА, його надійності, рівня шуму і вартості виготовлення. І поршневі, і спіральні ГКА мають свої найбільш раціональні галузі застосування. На користь поршневих ГКА для суднового ОКР є такі міркування. Поршневі ГКА користуються стійким попитом завдяки відпрацьованій технології виробництва, високій надійності і відносно невисокій вартості. Вони мають значний потенціал розвитку, який дасть змогу оптимально використовувати їх у судновому ОКР і в майбутньому. Сучасні поршневі ГКА за масою, плавністю ходу і компактністю цілком конкурентоспроможні з роторними машинами, а такі їх характеристики, як простота виготовлення, дешевизна обслуговування, ремонтопригодність, роблять їх привабливими для багатьох споживачів і насамперед для суднобудівної галузі. Спіральні ГКА володіють певними перевагами. Однак складності технології виготовлення спіральних машин, великі початкові витрати на їх виробництво, жорсткі вимоги до точності виготовлення всієї конструкції не дають змогу знизити собівартість і перешкоджають освоєнню їх випуску широким колом підприємств. Розробку і виробництво цих компресорів можуть собі дозволити лише найбільші світові фірми. Результати дослідження показали, що у разі холодопродуктивності до 16 кВт поршневі ГКА зберігають свою перевагу. Дослідження та порівняльний аналіз характеристик показує, що вітчизняні поршневі ГКА типу ХГВ і ХГН відповідають рівню кращих зразків вітчизняної та зарубіжної техніки, мають значний потенціал розвитку, який дасть змогу успішно застосовувати їх у судновому обладнанні кондиціювання і рефрижерації і в майбутньому.Документ The application of nanostructural foil for diffusion welding of composite based on aluminum alloy 6061 containing 55 % SiC(2018) Bugaenko, B. V.; Buturlia, Y. A.; Kvasnitskiy, V. V.; Kvasnitskiy, V. F.; Korzhik, V. N.; Бугаєнко, Б. В.; Бутурля, Е. А.; Квасницький, В. В.; Квасницький, В. Ф.; Коржик, В. Н.The process of diffusion welding in vacuum (DWV) of an aluminum-based composite using nano-multilayer aluminum–nickel and aluminum–titanium foils is investigated. Aluminum alloy 6061 hardened silicon carbide (55 at.%). It has low ductility, which makes deformation activation of the surfaces being joined difficult. Therefore, DWV perform through the intermediate layer, for example, aluminum foil. In this work, the layers obtained by the method of electron beam deposition were used. In layers with alternating nanolayers with rapid heating, reactions of self-propagating high-temperature synthesis take place, in which the amount of generated heat is sufficient for additional heating of the composite and it’s melting, which ensures activation of the surfaces to be joined. At the first stage, the creep processes of the composite under DWV conditions are investigated, the parameters and the creep equation are determined, as well as the allowable deformations that do not cause cracks. For DWV, Al/Ni and Al/Ti foils with thicknesses of 20, 40, 50, and 94 microns were used. The effect of the thickness of the interlayers on the formation of compounds has been established. It is shown that, regardless of the interlayer system, at the majority of the junction metal has a composite structure with common grains and the boundary between the connected samples is not determined either by structure or by chemical analysis.Документ Application of Three-Dimensional Modeling for Gradient Aerosol Technologies for Separating Ice Crankcase Gases(2017) Ryzhkov Serhiy S.Застосовано тривимірне моделювання для градієнтних аерозольних технологій сепарації картерних газів двигунів внутрішнього згоряння. Створено тривимірні моделі для чисельного експерименту вдосконаленого масловіддільника-прототипу. Виконано дослідження в діапазоні витрат картерних газів 2...10 м3/год. На основі розрахунків створено дослідний зразок сепаратора та виконано його експериментальні дослідження на спеціальному стенді. Визначено коефіцієнт сумарної ефективності очищення, який досягає 99,9 %.Документ Arbitrarily converging time controller for trajectory tracking of dynamically positioned vessel(2024) Benwei Zhang; Zhaodi Yang; Xiaoming Xia; Heorhii Babkin; Pei Xu; Бенвей Чжан; Чжаоді Ян; Сяомін Ся; Георгій Бабкін; Пей СюУ цій статті досліджується задача відстеження траєкторії, судна з динамічним позиціюванням з невизначеністю моделі та зовнішніми збуреннями. Сформульовано завдання розробити контролер зі зворотним зв’язком стану для судна з невизначеністю моделі та невідомими збуреннями та змусити судно відстежувати віртуальне судно. На відміну від попередніх стратегій, концепція довільного часу конвергенції введена та застосована до процесу проектування спостерігача та контролера. Новий спостерігач із довільним часом збіжності призначений для оцінки невідомої динаміки, викликаної невизначеністю моделі та зовнішніми збуреннями, а контролер із довільним часом збіжності розроблений на основі спостерігача. Розглянуто систему, яка містить точку рівноваги, що є неперервною позитивно визначеною функцією. Розглянемо модель в якої помилка спостереження збігається до точки рівноваги за бажаний час. Розглянуто модель корабля з відомою динамікою та запропонований контролер може гарантувати, що всі сигнали в замкнутій системі обмежені та збігаються. Припущено, що існує позитивна точка рівноваги, це означає, що швидкість не може підтримувати стаціонарний стан. Аналізується стійкість замкнутої системи. Представлено контролер, який міг би реалізувати довільну часову стабілізацію, та контролер, поєднаний із спостерігачем, який забезпечував довільну часову збіжність похибки оцінки. Запропоновано спостерігач із довільним часом збіжності та розроблено на його основі контролер. Контролер сконструйований таким чином, що він може змусити судно стежити за віртуальним кораблем у заздалегідь визначений час, і цей час не залежить від параметрів системи та початкових умов. Потім здійсненність контролера ілюструється за допомогою моделювання. В ході моделювання отримані результати на підставі яких можливо зробити висновок що запропонований контролер забезпечує не тільки збіжність у фіксованому часі, але й можливість вибору часу збіжності. Показано що судно може успішно відстежувати віртуальне судно протягом часу, точні оцінки невідомої динаміки можна швидко отримати за допомогою запропонованого спостерігача.Документ Assessment of rigidity of the designed intermittent connections in ship structures(2018) Korobanov, Yu. N.; Kuznetsov, A. I.; Hrabenko, A. A.; Коробанов, Ю. Н.; Кузнецов, А. И.; Грабенко, А. А.The article presents the assessment of rigidity of ship intermittent connections. The stress distribution and the values of rigidity coefficients of intermittent connections of the structure have been studied. The analysis is based on the results of computational procedures which follow the finite and boundary element methods to the contrary of the numerical methods used by other authors who cover the same topic. It has been established that there is a great variance and a lot of allowances in rigidity coefficients, as well as methods for their calculation. An analysis of methods for determining rigidity coefficients has shown that they cannot practically be introduced into the computer-aided system for ship structure design in the form presented in appropriate literary sources. In addition, the paper covers various ap-proaches to interpretation of the rigidity coefficients of intermittent connections and methods for their calculation using the example of a discontinuous plate. It is shown how to apply the finite and boundary element methods with their possible integration into computer-aided design systems.Документ Automation of the monitoring and control processes of a mobile robot for processing of large inclined surfaces(2018) Kozlov, O. V.; Gerasin, O. S.; Kondratenko, Yu. P.; Kushnir, V. O.; Козлов, О. В.; Герасін, O. C.; Кондратенко, Ю. П.; Кушнір, В. О.The article renders special features of the design of a tracked mobile robot (MR) for moving over inclined ferromagnetic surfaces while performing specified technological operations. There is conducted a synthesis of the functional structure and selective technological parameters (such as control coordinates) of the computerized monitoring and control system (CMCS) intended for use with this MR. Application of the CMCS with the proposed functional structure allows substantially increasing the accuracy of the MR monitoring and control, which in turn provides for a considerable enhancement in the quality and economic efficiency of the operations on processing of large ferromagnetic surfaces.Документ Bow vector rigidity conception for ships when collision(2021) Mykhaylov, Borys N.; Михайлов, Б. М.Гуманність світової спільноти вимагає більше безпеки в усіх сферах діяльності, включаючи морський транспорт, тому безпека суден при зіткненнях дуже важлива. Робота присвячена актуальній проблемі конструктивного забезпечення підвищення безпеки суден при зіткненнях. Наведено результати розрахунків запропонованого носового енергопоглинального пристрою за спеціалізованою програмою на базі МКЕ, а також базову аналітичну залежність для розрахунку енергоємності такого пристрою в разі зіткнення суден. Об’єкт дослідження – носовий енергопоглинальний пристрій транспортних суден, який в разі зіткнень не лише поглинає енергію при власному руйнуванні, а й збільшує площу контактної плями на борту протараненого судна і розсіювання енергії завдяки тривалості часу удару. Актуальність тематики безпеки суден при зіткненнях зумовлена великими щорічними втратами за таких видів аварій. Щороку при зіткненнях гинуть понад 20 великих суден і десятки отримують серйозні пошкодження, завдаючи таким чином величезну моральну, економічну та екологічну шкоду. Використання такого пристрою і принципу векторної жорсткості для носової кінцевості суден, коли контакт при зіткненні починається не з жорсткого бульба судна, що таранить, а з руйнування надводної частини носової кінцевості, може істотно підвищити безпеку суден при зіткненнях – їх конструктивну безпеку, і використовуватися в практиці суднобудування під час проєктування і модернізації суден. Мета. Збільшення конструктивної безпеки транспортних суден при зіткненнях на основі використання концепції векторної жорсткості та запропонованого енергопоглинального носового пристрою. Методика. Аналітична, чисельна. Результати. Запропонована аналітична формула оцінки енергії руйнування носового пристрою та результати прикладу його розрахунку на ЕОМ. Наукова новизна. Запропоновані нові напрями розвитку конструктивної безпеки транспортних суден при зіткненнях. Практична значимість. Використання результатів роботи на практиці може збільшувати конструктивну безпеку транспортних суден при зіткненнях. Висновки. В результаті проведеної роботи була підтверджена можливість використання носового енергопоглинального пристрою та принципу векторної жорсткості різноманітних елементів носової кінцевості для суттєвого зменшення ймовірного збитку при зіткненнях суден.Документ Classification and features of search autonomous underwater vehicles control(2019) Aloba, Leo T.; Алоба, Л. Т.Ройовий інтелект, широко використовуваний у сфері ройової робототехніки, – це колективна поведінка децентралізованих, самоорганізованих агентів групи, що є чудовою можливістю рою агентів порівняно з його окремими агентами. Він вивчався і застосовувався для низки різних завдань, де група автономних ненаселених підводних апаратів (АНПА) використовується для вирішення завдань з розподіленим підходом. Останнім часом необхідність групового застосування інтелектуальних АНПА значною мірою постала у зв’язку з низькою вартістю їх серійного виробництва, зниженням витрат на використання та обслуговування груп АНПА, розширеними методами застосування в більшому діапазоні, відмовостійкістію, масштабованістю, гнучкістю, підвищенням ефективності вирішення поставлених задач та іншим. Вони використовуються для інтелектуального виконання завдань місією в сфері низки важливих видів діяльності, таких як інспекції трубопроводів у газовій і нафтовій промисловості, військове використання, відновлення затонулих об’єктів, контрзаходи підводних мін тощо. Типи групових застосувань АНПА дають ефективні та надійні результати виконання спільної місії. Запропоновано класифікацію методів групового застосування АНПА для керування підводними системами і дослідженнями робототехніки та освоєння Світового океану, що охоплює плоский прямолінійний і криволінійний рух АНПА, а також їх груповий просторовий рух. Розроблено класифікацію підводних завдань і методів їх вирішення за допомогою групи АНПА. Наведено основні методи розподіленого групового керування без обміну інформацією та з необхідністю забезпечення регулярного обміну інформацією між АНПА в групі. Сформульовано низку прикладних науково-технічних завдань зі створення систем централізованого та децентралізованого керування групою підводних апаратів, що виконують спільну місію. Отримані результати можуть слугувати теоретичною основою для розробки високоефективних систем автоматизації групового руху підводних апаратів під час виконання робіт на великих акваторіях у невизначених середовищах.