2022
Постійне посилання на фонд
Переглянути
Перегляд 2022 за Назва
Зараз показуємо 1 - 20 з 27
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ About transport vessel helicopter deck and platdform construction(2022) Ziqing, Cai; Mykhaylov, Borys N.Розвиток світової спільноти продовжує шлях гуманізації та поваги до кожного людського життя, включаючи і на водному транспорті, де ризики для життя особливо великі. Використання вертолітної технології на водному транспорті веде до значного підвищення безпеки його учасників та розширення можливостей транспортних суден для вантажних та інших операцій. Великий практичний інтерес представляє не лише оптимізація параметрів вертолітних палуб та платформ суден які будуються, але також для обладнання вже збудованих. Еволюція на водному транспорті очевидна – достатньо простежити динаміку розвитку вертолітної технології на водному транспорті, особливо за останні 20 років, кількісно і якісно. Гуманізація спільноти та боротьба за покращення безпеки людей на водному транспорті безперечно приведе до подальшого поширення та розвитку вертолітної технології на судах та інших плавучих спорудах, включаючи бурові платформи. Насамперед, необхідно провести аналіз інформації про вертолітні платформи транспортних суден та плавучих споруд, та класифікувати їх відповідно з можливістю використовувати відокремлені типи гелікоптерів. Після цього необхідно вибрати вертолітний майданчик бурової платформи або транспортного судна серед діючих як прототип і зробити комп’ютерне моделювання конструкції з використанням спеціалізованих програм. Це шлях оптимізації параметрів конструкції вертолітних платформ на основі обраної функції цілі. Дуже важливо створити рекомендації для параметрів конструкції вертолітних платформ (включаючи архітектуру, шпації, товщини елементів, прольоти) на основі комп’ютерних розрахунків та стандартів. Мета – покращення конструкції вертолітних платформ транспортних суден та підвищення їх ефективності. Методика – аналітична, чисельна. Результати –запропоновані аналітична формула оцінки економії ваги прі використанні перфорованих пластин платформи, а також наведено результати комп’ютерних розрахунків міцності вертолітної платформи. Наукова новизна. Запропоновані нові напрямки розвитку конструкції вертолітних платформ. Практична значимість. Використання результатів роботи на практиці може покращити суднові вертолітні технології. Висновки. В результаті проведеної роботи була підтверджена можливість використання концепції формування суднового набору для вертолітних платформ.Документ Investigation of the phase formation mechanism in magnesium alumosilicate glasses during thermal treatment(2022) Savvova, Oksana V.; Tymofieiev, Vadym D.; Fesenko, Oleksii I.; Voronov, Hennadii K.; Smyrnova, Yuliia О.; Саввова, О. В.; Тимофєєв, В. Д.; Фесенко, О. І.; Воронов, Г. К.; Смирнова, Ю. О.Метою даної роботи є дослідження структури магнійалюмосилікатних стекол в умовах термічної обробки. Вид та кількість кристалічної фази визначали за допомогою рентгенофазового (дифрактометр ДРОН3М) та петрографічного (мікроскоп NU-2E) методів аналізу. В’язкість скла визначали за методом розтягнення нитки. Мікроструктуру стекол досліджували з використанням електронного мікроскопа «ЕМВ 100 АК». За результатами проведених досліджених встановлено механізм структуро- та фазоутворення магнійалюмосилікатних склокерамічних матеріалів зі співвідношенням MgO:Al2O3:SiO2= 1,0:2,5:5,0 та вмістом модифікуючих оксидів (CaO, K2О, B2O3) 12,5 мас. % та каталізатору кристалізації (TiO2) 2,5 мас.%. Наукова новизна полягає у встановленні тристадійного механізму формування структури магнійалюмосилікатних склокерамічних матеріалів в умовах низькотемпературної двостадійної термічної обробки. На першому етапі утворення вторинних краплевидних неоднорідностей розміром 0,01÷0,05 мкм при температурі 800 ºC в умовах підвищеної в’язкості приводить до агломерації сферолітів розміром 0,5÷0,8 мкм та появи зернистих агрегатів зародків кристалізації на другому етапі. Встановлено, що забезпечення високої в’язкості (η = 108,6 Па·с) дослідного скла обумовлює формування розвиненої крапельної двокаркасної структури за короткий термін, що дозволяє знизити температуру формування зародків кристалічної фази. На четвертому етапі спостерігається формування ситалізованої субмікронної високоміцної структури, яка характеризується наявністю нанонеоднорідностей, кристалів α-кордієриту у вигляді ізометричний призм та октаедричних кристалів шпінелі при температурі 990 ºC, які при температурі кристалізації 1050 ºC формують тонкокристалічну структури з розміром кристалів 0,5÷1,0 мкм. Практична значимість роботи полягає у розробці складів високоміцних склокристалічних матеріалів та технологічних параметрів їх одержання. Вони можуть бутивикористані як основа при розробці композиційних захисних елементів техніки та обладнання.Документ Mathematical model and method for calculating the temperature level of the hermetic compressor unit(2022) Lytosh, Olena V.; Литош, О. В.Представлено математичну модель і метод розрахунку температурного рівня герметичного компресорного агрегату (ГКА) для суднових автономних кондиціонерів з урахуванням умов роботи та конструктивних параметрів машини. Наявні методи розрахунку температур елементів ГКА (холодоагенту, мастила, деталей і вузлів) з використанням математичних моделей не дають можливість створювати й удосконалювати сучасні ГКА суднового ОКВ, тому що не враховують їхні специфічні особливості. У наукових джерелах наведено результати, отримані переважно для малих ГКА торгового призначення або великих повітряних компресорів. Усе це ускладнює розрахунок температурного рівня високооборотних суднових ГКА та потребує проведення додаткових досліджень. Автором розроблені математична модель і метод розрахунку температурного рівня суднового високооборотного ГКА типу ХГВ, що дають змогу оцінити їхній тепловий стан, визначити температури елементів компресора, холодоагенту та мастила залежно від умов роботи і конструктивних параметрів машини. Математична модель та метод розрахунку температурного рівня ГКА базуються на деяких основних положеннях і припущеннях. Утверджено порядок розрахунку температурного рівня ГКА. Для перевірки адекватності математичної моделі зіставлено результати розрахунку температурного рівня ГКА з дослідними даними. Розрахункові й експериментальні значення температур основних елементів ГКА, холодоагенту та мастила відрізняються в середньому на 2…3 °С, максимальні – на 6…7 °С (відхилення не перевищує 5…6 %). Зіставлення результатів розрахунку та експерименту дає змогу зробити висновок, що розроблена математична модель адекватна досліджуваним процесам і може бути рекомендована до впровадження у практику проєктування високооборотних ГКА. За допомогою розробленого методу виконано такі дослідження: визначено раціональну товщину ізоляції нагнітального тракту ГКА, розглянуто різні варіанти системи охолодження, оцінено вплив кольору зовнішньої поверхні кожуха ГКА на температурний рівень машини. У результаті встановлено, що охолодження кожуха ГКА водою з випарника кондиціонера, яка подається в піддон, що охоплює тільки нижню частину кожуха, дає можливість знизити температурний рівень на 10…25 °С. Визначено, що фарбування кожуха ГКА чорним матовим лаком дає змогу знизити його температурний рівень на 6…7 °С (порівняно з нинішнім фарбуванням у жовтий колір), а раціональна товщина ізоляції нагнітального тракту становить 2…2,5 мм.Документ Transport vessels construction side defence when collision(2022) Mykhaylov, Borys N.; Михайлов, Б. М.Суднобудiвники всього світу намагаються збiльшити безпеку на водному транспортi у всіх напрямках та сферах діяльності, тому безпека суден при зіткненнях є одним з них i дуже важлива. Робота присвячена проблемі бортовий конструктивної безпеки при зіткненнях. Представлено розвиток iдеї конструкції пiдпалубної цистерни зi збiльшеною шириною у верхнiй частинi бортового перекриття (в порiвняннi з шириною подвiйного борту на рiвнi ватерлiнiї). Це дає можливiсть не тiльки збiльшити енергiю руйнування пiд час зiткнення майже для всiх типiв судiв, але для деяких, як контейнеровози, збiльшити палубну вантажомiсткiсть (у разi вiдсутностi дефiциту стiйкостi) i результати розрахунків цiєї конструкції. Також наведено результати розрахунків пропонованого бортового тросового енергопоглинаючого пристрою за спеціалізованою програмою на базі МКЕ. Об’єкт дослідження –енергопоглинаюча конструкція пiдпалубної цистерни зi збiльшеною шириною у верхнiй частинi бортового перекриття та можливiсть цієї нової конструкції витримувати 120 тон питомого контейнерного навантаження вiд додаткового ряду контейнерiв на кожен борт контейнеровоза. На додаток – бортовий тросовий енергопоглинаючий пристрiй, який при зіткненнях також може бути елементом конструктивного захисту. Актуальність даної тематики – безпеки суден при зіткненнях, обумовлена великими щорічними втратами при таких видах аварій. Щорічно гине при зіткненнях понад двадцять великих суден і десятки отримують серйозні пошкодження, завдаючи тим самим величезної моральної, економічної та екологічної шкоди. Пропонованi конструкція енергопоглинаючої пiдпалубної цистерни зi збiльшеною шириною у верхнiй частинi бортового перекриття та бортового тросового енергопоглинаючого пристрою при зіткненні руйнуватимуться в першу чергу, споживаючи певну кiльксть загально енерiї iї удару, збiльшуючи безпеку суден та зменшуючи ймовiрнi збитки. Цi конструкцiї можуть бути використанi для пiдвищення конструктивної безпеки суден при зіткненні як для нових проектованих, так i для модернiзацїi iснуючих. Mета – збільшення конструктивної безпеки транспортних суден при зіткненнях на основі використання концепції конструкції з розширеною пiдпалубною цистерною та запропонованого енергопоглинаючого бортового тросового пристрою. Методика – аналітична, чисельна. Результати – запропоновані аналітична формула оцінки енергії руйнування бортового тросового пристрою та результати прикладу його розрахунку на ЕОМ, а також розрахунок конструкції бортового перекриття з додатковим рядом контейнерiв. Наукова новизна. Запропоновані нові напрямки розвитку конструктивної безпеки транспортних суден при зіткненнях. Висновки. В результаті проведеної роботи була підтверджена можливість використання бортового тросового енергопоглинаючого пристрою та розміщення додаткових контейнерiв на пiдпалубнiй цистернi зi збільшеною шириною у районi верхнiй палуби. Практична значимість. Використання результатів роботи на практиці може збільшувати конструктивну безпеку транспортних суден при зіткненнях та зменшити загальнi збитки для людей, суден, вантажiв та навколишнього середовища.Документ Алгоритмічне забезпечення для планування інформаційно-комунікаційної мережі підприємства на базі технологій 5G(2022) Смірнова, Т. В.; Верховець, О. С.; Буравченко, К. О.; Смірнов, С. А.; Гермак, В. С.; Smirnova, Tetiana V.; Verkhovets, Оleksii S.; Buravchenko, Kostiantyn O.; Smirnov, Serhii A.; Viktoriia, Hermak S.Однією з головних проблем розгортання сучасних безпроводових мереж зв’язку для інформаційних мереж, які забезпечують надання запитуваних послуг із заданими показниками ефективності функціонування, є більш ефективне планування, що дозволить, з одного боку, забезпечити необхідну якість обслуговування (цільову ефективність) та з іншого, підвищити економічну ефективність використання мережевих ресурсів. Тому актуальним завданням, яке вирішується у даній роботі, є формування алгоритмічного забезпечення для планування інформаційно-комунікаційної мережі підприємства на базі технологій 5G для подальшої оптимізації виробничих процесів. Для формування алгоритмічного забезпечення для планування інформаційно-комунікаційної мережі підприємства на базі технологій 5G для подальшої оптимізації виробничих процесів у даній роботі вирішені такі часткові задачі: проведено удосконалення методу планування стільникової мережі 5G; проведено удосконалення методу проектування та оптимізації структурованих кабельних систем для транспортних потреб мережі стільникового зв’язку; розроблено алгоритмічне забезпечення для попереднього планування мережі зв’язку для потреб підприємства. Мета. Метою роботи є розробка алгоритмічного забезпечення для планування стільникової мережі 5G удосконаленої мережевої архітектури підприємств для подальшої оптимізації виробничих процесів. Методика. Основні теоретичні положення роботи отримані з використанням методів теорії оптимізації, теорії складних систем, теорії телекомунікацій. Результати. Удосконалено метод планування стільникової мережі 5G, удосконалено методу проектування та оптимізації структурованих кабельних систем для транспортних потреб мережі стільникового зв’язку, розроблено алгоритмічне забезпечення для попереднього планування мережі зв’язку для потреб підприємства. Наукова новизна. Формування алгоритмічного забезпечення для планування інформаційно-комунікаційної мережі підприємства на базі технологій 5G для подальшої оптимізації виробничих процесів дозволить, з одного боку, забезпечити необхідну якість обслуговування (цільову ефективність), а з іншого, підвищити економічну ефективність використання мережевих ресурсів. Практична значимість. Підвищення якості обслуговування та економічної ефективності використання мережевих ресурсів.Документ Альтернативні рішення покращення індексу енергоефективності існуючих суден (EEXI) та індикатору інтенсивності вуглецю (CII) на суднах торгівельного флоту(2022) Жук, О. О.; Zhuk, Oleh O.Наш світ змінюється, ми більше зосереджуємось на «чистій енергії» для боротьби з глобальним потеплінням. Галузі змінюють свою думку та філософію. Електростанції в Західній Європі, США, на Далекому та Близькому Сході повільно переходять на альтернативні джерела палива, такі як: природний газ – метан. Сучасне суднобудівна індустрія також змінюється. Починають використовувати водень, метан, метанол, аміак, енергія сонця для виробництва електроенергії замість рідкого палива, щоб зменшити викиди CO2, NOx, SOx. Мета – у статті пропонується розглянути комплексний пакет силових рішень, які допомагають на шляху до декарбонізації та альтернативи, за допомогою яких судновласники можуть покращити свій EEXI без зниження швидкості плавання. Наукова новизна та практична значимість полягає в тому, що доставка вантажів морем відіграє вирішальну роль у світовій економіці, 90% світової торгівлі транспортується морем. Щоб пом’якшити екологічний вплив судноплавства, міжнародна морська організація (IMO) прийняла стратегії, спрямовані на скорочення шкідливих викидів в атмосферу від судноплавства на 50% до 2050 року порівняно з рівнем 2008 року. Щоб відповідати меті IMO, потрібні зміни в дизайні судна та виробництві електроенергії. Однак головна проблема – це паливо. Весь сучасний флот починає використовувати двопаливні двохтактні або чотирьохтактні двигуни, які можуть працювати на альтернативних джерелах палива. Сучасні балкери, контейнери, портові та океанські буксири будують з установками, які працюють на природному газу, та ведуться розробки установ на інших альтернативних джерелах палива. Багато сучасних суден модифікуються, щоб відповідати сучасним вимогам. Судновласники прагнуть підвищити паливну економічність та зменшити кількість шкідливих викидів зі своїх суден, бо це впливає на їхню репутацію та можливість здобути вигідний, довгостроковий контракт.Документ Вдосконалення архітектури наявного програмного комплексу управління розкладом Державного університету "Житомирська політехніка"(2022) Морозов, А. В.; Вакалюк, Т. А.; Плечистий, Д. Д.; Зосімович, Д. М.; Morozov, Andrii V.; Vakaliuk, Tetiana A.; Plechystyi, Dmytro D.; Zosimovych, Denys M.Мета – вдосконалити архітектуру наявного програмного комплексу управління розкладом Державного університету «Житомирська політехніка» для мінімізації подальшого впливу зовнішніх чинників на неї. Методика. Об’єкт дослідження – архітектури програмного забезпечення на рівні системи та застосунків. Предмет дослідження – зовнішні фактори та результат їхнього впливу на формування та зміни в архітектурах програмного забезпечення. У роботі було використано методи мобільних технологій розробки крос-платформних додатків із застосуванням підходів об’єктно-орієнтованого програмування, системного аналізу, порівняльного аналізу, експериментального аналізу, аналізу наукових та науково-практичних публікацій. Результати. У цьому дослідженні було реалізовано архітектурне вдосконалення наявного програмного комплексу управління розкладом Житомирської політехніки для мінімізації впливу зовнішніх чинників на її архітектуру. На поточний момент програмна інженерія розвивається стрімкими темпами, з’являються нові дослідження і досвід проєктування системних і програмних архітектур. Засоби і підходи до побудови гнучких і довготривалих програмних архітектур, що реалізовані в цій роботі, можуть стати прецедентом для подальшого їх використання для розробки програмних систем. Наукова новизна. У ході роботи було виявлено деякі зовнішні чинники, які мають вплив на архітектури програмних продуктів, а також було досліджено масштаби зазначеного впливу. Вони призвели до нівелювання певних затрачених на розробку зусиль і повторної реалізації й перепроєктування деяких компонентів системи. Практична значимість. У результаті було розроблено мобільний додаток для перегляду розкладу, який є реімплементацією попередньої версії. Внаслідок чого було змінено архітектуру, покращено інтерфейс, а також додано новий функціонал. Реалізований програмний продукт спрямований на використання студентами та персоналом Житомирської політехніки. Мінімізувавши кошти на розгортання та підтримку мобільного застосунку, можна перейти до планування щодо його публікації у відкритий доступ після належно проведеного закритого та відкритого тестувань.Документ Вивчення залежності росту Bromopsis inermis holub від різного поливу та кількості важких металів у ґрунті(2022) Зворигін, К. О.; Красовський, С. А.; Ковров, О. С.; Zvoryhin, Kyrylo O.; Krasovskyi, Serhii A.; Kovrov, Oleksandr S.Мета. Визначити вплив важких металів та об’єм поливу на біометричні показники Bromopsis inermis holub. з подальшою можливістю використання досліджуваної рослини у якості фіторемедіатора відвалів відходів вуглевидобування. Методика. полягає у визначенні впливу солей важких металів (Pb, Cd, As) із різними концентраціями та об’єму поливу цих солей на ростові показники рослини B. inermis. Аналіз залежності впливу від концентрації та об’єму розчину на довжину кореневої системи та пагонів. Результати. Дослідження показали, що рослина росте краще не тільки як при збільшенні поливу, але і при додаванні розчинів з різними концентраціями ГДК важких металів. У середньому при 10 мл поливу та додаванні 10 ГДК свинцю, кадмію та миш’яку паростки збільшують свою довжину на 20-25% порівняно з поливом 5 мл води та додаванням 1 ГДК. Помітно, дані контрольних зразків поступаються 5 мл 1 ГДК на 5-10%. Це дозволяє зробити висновок про те, що B. inermis чудово росте за допомогою важких металів і це не пригнічує його зростання. Крім цього навіть з мінімальними умовами поливу, що відображають посушливі місця Донбасу, цю рослину можна використовувати як фіторемедіатор. Наукова новизна. Встановлено адаптивні ростові властивості B. inermis щодо важких металів, які є основним компонентом відвалів відходів вуглевидобування Західного Донбасу. Результати дослідження дають змогу у майбутньому використовувати цю рослину для початкового етапу біологічної рекультивації відвалів. Практична значимість. Результати дослідження дають змогу розробити ефективний метод біологічного етапу рекультивації відвалу шляхом застосування фіторемедіації за рахунок створення рослинного покриву досліджуваною рослиною B. inermis. Рослина являється «рослиною піонером», що в свою чергу дає можливість спростити біологічний етап рекультивації та в майбутньому покращити біологічні процеси на території відвалу відходу вуглевидобування.Документ Визначення вихідних параметрів шламового насосу для можливості моделювання його характеристик у разі модернізації(2022) Мошенцев, Ю. Л.; Гогоренко, О. А.; Moshentsev, Yuryi L.; Gogorenko, Oleksiy A.Шламові насоси використовуються в технологічному процесі на гірничо-збагачувальних комбінатах для відкачування пульпи (сильно забрудненої рідини з високою концентрацією частинок піску та ґрунту) у хвостосховища. Зазвичай хвостосховище споруджують за декілька кілометрів від гірничо-збагачувального комбінату і у міру його заповнення виникає необхідність подавати пульпу на нове хвостосховище, яке, як правило, буде розташовуватися на більшій висоті. У зв’язку із цим виникає проблема, яка пов’язана із необхідністю заміни шламових насосів або їх модернізацією для забезпечення необхідного напору. Слід зазначити, що вирішення проблеми не є простим та доступним через особливості самих насосів. Річ у тім, що шламові насоси споживають значну потужність і мають відповідні габарити. Так, у статті розглядається насос із потужністю приводного електродвигуна понад 1300 кВт, із зовнішнім діаметром робочого колеса 1440 мм та вагою майже 23 тонни. Для обґрунтованого прийняття рішення проблеми із насосом необхідно знати його основні параметри. Водночас під час експлуатації шламових насосів зазвичай обмежуються небагатьма вимірами, залишаючи лише ті, які визначають їх надійну експлуатацію і рентабельність. Відповідно, ці вимірювання не дають можливості визначити всі параметри, які традиційно використовуються у розрахунках насосів. Однак, як це показано у статті, для обґрунтованого вирішення завдання можна обійтися без низки таких параметрів і при цьому отримати всі відомості, необхідні для оцінки ситуації. Завдання визначення необхідних параметрів вирішується нетрадиційним способом на основі використання представлених даних. У статті розглядається спосіб отримання цих параметрів, наводяться результати відповідних розрахунків, які дозволяють оцінити можливості вирішення проблеми. За результатами розрахунків було виконано модернізацію насоса шляхом збільшення зовнішнього діаметра робочого колеса до 1500 мм. Встановлений на об’єкт модернізований насос показав результати, що відповідають розрахунковим з припустимою похибкою.Документ Визначення типу пасажирського судна для маршруту "Очаків – Кінбурнська Коса"(2022) Слободян, С. О.; Морозов, О. О.; Slobodyan, Sergey O.; Morozov, Oleksii A.Метою статті є визначення архітектурно-конструктивного типу пасажирського судна прибережного плавання для маршруту «Очаків – Кінбурнська коса». Методика. Застосовано методи теорії та проєктування суден, аналізу й статистики. Результати. Проведено аналіз проєктних та експлуатаційних характеристик різних типів багатокорпусних суден. На підставі цього аналізу визначено архітектурно-конструктивний тип пасажирського судна прибережного плавання для маршруту «Очаків – Кінбурнська коса». Наукова новизна. Уперше узагальнені та проаналізовані дані щодо морехідних якостей, проєктних та експлуатаційних характеристик багатокорпусних суден різних типів, а також визначено архітектурно-конструктивний тип пасажирського судна прибережного плавання для маршруту «Очаків – Кінбурнська коса». Практичне значення. На основі узагальнених емпіричних і теоретичних даних, отриманих у процесі проєктування та експлуатації різних типів пасажирських суден, визначено, що необхідно прагнути до збільшення відношення L/B, зменшення осадки d, а також до відносної швидкості Frl>0,6. Здійснено порівняння навантаження мас однокорпусного пасажирського судна проєкту Р51 та катамарану Р132, у результаті якого визначено, що металоємність катамарана може перевищувати металоємність однокорпусного судна вдвічі. Наведені дані зіставлення значень опору катамарана, головні елементи якого вибрані для заданого швидкісного режиму руху, та порівняльного однокорпусного судна, ширина якого дорівнює сумарній ширині обох корпусів катамарана. Це не може бути коректним під час зіставлення й визначення переваг тієї чи іншої схеми в оцінці ходовості, тому що головні розміри такого однокорпусного судна можуть значно відрізнятися від рекомендованих для вибраного швидкісного режиму. Таким чином, катамаран не має переваги в ходовості як у водотоннажному, так і в перехідному режимі руху порівняно з однокорпусним судном. Також визначено, що судно з аутригерами, за аналогією з вітрильними тримаранами, є оптимальним типом судна під час руху у водотоннажному й перехідному режимах, які до того ж мають можливість висаджувати пасажирів на необладнане узбережжя, є оптимальним архітектурно-конструктивним типом для пасажирського судна прибережного плавання для маршруту «Очаків – Кінбурнська коса». Крім вказаного маршруту, таке судно може використовуватися й на інших прибережних або річкових маршрутах. Авторами статті наведено загальний вигляд такого судна. Для визначення оптимальних головних елементів вирішено оптимізаційне завдання, однак у межах представленої статті воно не розглядається.Документ Вплив утилізації суден методом затоплення на екологію та безпеку судноплавства(2022) Пізінцалі, Л. В.; Шумило, О. М.; Александровська, Н. І.; Россомаха, О. І.; Рабоча, Т. В.; Россомаха, О. А.; Pizintsali, Liudmyla V.; Shumylo, Oleksandr O.; Aleksandrovska, Nadiia I.; Rossomakha, Olena I.; Rabochaya, Tatiana V.; Rossomakha, Oleh A.Стаття присвячена проблемним питанням забезпечення безпеки судноплавства, які є одними з найважливіших на морському транспорті, оскільки від їх успішного вирішення залежить охорона життя та здоров’я членів екіпажів суден і пасажирів, збереження самих транспортних засобів та вантажів, що перевозяться на них, а також вплив на навколишнє середовище. Особливу увагу автори приділили впливу утилізації суден методом затоплення на екологію та безпеку судноплавства. Особливу увагу автори звернули на географічний фактор впливу на безпеку – стан судноплавних артерій. Показано динаміку утилізованих суден за останні 5 років та зазначено, що судноплавство може зробити важливий внесок у циклічну економіку. В економіці замкнутого циклу наявні вироби або матеріали залишаються у використанні довше і таким чином захищають природні ресурси Землі. Останніми роками утилізація старих суден стала проблемою для НС, і ця проблема не зводиться до дотримання правил техніки безпеки на підприємствах з утилізації суден. Автори вказують, що базовим міжнародним стандартом в галузі екологічного менеджменту є стандарт ISO 14001:2004. Особливу увагу приділено Найробійській конвенції про видалення затонулих та затоплених суден та проблемам ратифікації цієї конвенції Україною. Останніми роками у світовій практиці сталися глибокі якісні зміни у системі організації та управління природокористуванням і охорони НС. Суть змін, що відбуваються, у підходах до вирішення екологічних проблем полягає у поступовій відмові від переважання традиційних методів управління і переході до сучасних ринкових механізмів екологічного регулювання. Автори визначили свою думку щодо основних проблемних позицій України у розвитку процесів утилізації суден та шляхів їх вирішення, що спрямовані на забезпечення екологічної безпеки та безпеки судноплавства. Крім того, підкреслюють вплив розвитку утилізації суден на відродження судноремонтних заводів України та суміжних галузей.Документ До системної інженерії великих даних(2022) Горбачук, В. М.; Лупей, М. І.; Сулейманов, С-Б. С.; Батіг, Л. О.; Симонов, Д. І.; Gorbachuk, Vasyl M.; Lupei, Maksym I.; Suleimanov, Seit-Bekir S.; Batih, Liudmyla O.; Symonov, Denys I.Мета. В інформаційну еру питання науки даних, започаткованої як статистична обробка кількісних спостережень, поступово трансформуються у питання інтелектуальної обробки різноманітної інформації та штучного інтелекту. Водночас обробка великих масивів інформації потребуватиме системної інженерії. Хоча дані можуть покращувати життя людей багатьма способами, є політичні й економічні чинники, які часто заважають рівноправному розподілу виграшів від даних, включаючи виграші для бідних верств населення. Методика. Щоб належно використовувати потенціал цінності даних для цілей соціально-економічного розвитку, слід усвідомлювати загальну цінність даних при їх багаторазовому повторному використанні та перепрофілюванні різноманітними способами. Виклик полягає у розробці середовища довіри, яке захищає від зловживання даними під час обміну ними між сторонами, а також дозволяє створювати, повторно використовувати перепрофільовувати дані. Потрібна потужна структура врядування даних, яка складається з відповідних стратегій, законів, регулювань, інституцій, щоб гарантувати втілення всієї цінності даних, безпечності і рівноправності поширення даних. До мережевих галузей належать послуги Інтернету, електронної пошти, телефонного зв’язку, комп’ютерного апаратного і програмного забезпечення, відтворення звуку (музичних творів) та відео (фільмів), а також банківські, юридичні, авіатранспортні послуги та інші новітні сфери діяльності з високою доданою вартістю. Результати. Зв’язки визначають стан суспільства загалом, бо стратегічні взаємодії між фірмами залежать від мережевої діяльності, а споживчий вибір про купівлю товарів і послуг − від соціального спілкування. Пандемія показала, що цифрові послуги (багато з яких надаються цифровими платформами) є суттєвими для належного функціонування суспільства й економіки. Наукова новизна. Пандемія по-різному вплинула на великі цифрові платформи: цифрові платформи, залежні від секторів мобільності та гостинності, погіршили свої результати через локдаун, режим перебування вдома, стратегії соціального дистанціювання, а водночас цифрові платформи, які займаються доставкою за адресою, цифровим зв’язком, споживанням деяких цифрових продуктів, поліпшили свої результати. Практична значимість. Під час пандемії у багатьох країнах з’явилися соціалізовані платформи, демонструючи здатність технологій цифрових платформ швидко реагувати на нагальні потреби найвразливіших верств населення.Документ Дослідження впливу використання альтернативного палива на робочий процес та ефективні показники суднового двигуна(2022) Шалапко, І. О.; Shalapko, Ivan O.Нині світове співтовариство накопичило понад 7 млрд. т полімерних відходів, стан яких дозволяє використовувати їх у вторинних полімерних товарів. І ця кількість збільшується приблизно на 190 млн. т. щорічно. З іншого боку, полімерні відходи є вуглеводневою сировиною, яка може бути використана для виробництва альтернативних моторних палив. При використанні ефективних та екологічно безпечних технологій виробництво альтернативних моторних палив (бензинів, дизельних та мазутів) із полімерних відходів може забезпечити до 5% світового споживання рідких моторних палив. Математичне моделювання робочого процесу у судновому двигуні у разі використання палива отриманого шляхом утилізації пластикових відходів дозволить розробити методики розрахунків робочого циклу двигуна, визначити вплив параметрів палива на характер перебігу робочих процесів у циліндрах, термодинамічну ефективність двигуна загалом. Завдання дослідження суднового двигуна під час використання даного виду палива методом математичного моделювання у тому, щоб встановити зв’язок між технохімічними властивостями палива і термодинамічними показниками робочого процесу двигуна. Вирішення зазначеного завдання необхідне для розробки фізично коректних і надійних методів розрахунку, проектування та оптимізації режимів роботи суднових ДВЗ. Ці завдання можуть бути успішно вирішені експериментальними методами. Проте застосування математичного моделювання дозволить встановити вплив на робочий процес тих чинників, врахувати які дуже складно під час експериментальних дослідженнях. Це дозволяє отримувати достовірні результати при найзагальнішій постановці завдання та скоротити обсяг дорогих експериментальних досліджень. Необхідно відзначити, що робочі процеси в ДВЗ, які експлуатуються на альтернативному паливі, вивчені недостатньо. Ця обставина впливає на структуру та основні властивості математичної моделі, а також на методи, що використовуються для її реалізації. Тому важливу роль у достовірному моделюванні робочого процесу відіграють збір та узагальнення інформації про робочі процеси в ДВЗ, що працюють на нестандартному паливі.Документ Емісія метану з дна Світового океану. Екологічні питання. Технічні рішення(2022) Зур’ян, О. В.; Zurian, Oleksii V.Глобальна зміна клімату за останні десятиліття у суспільній свідомості посіла істотне міцне місце в низці глобальних екологічних проблем. Спостерігається тенденція багатьох країн до жорсткішого ставлення до викидів парникових газів та розроблення технологій, що забезпечують зменшення викидів парникових газів в атмосферу Землі. Серед парникових газів друге місце після вуглекислого газу посідає газ метан. У зв’язку з цим оцінка ролі метану у глобальній зміні клімату та запровадження технологій зменшення цього впливу на довкілля є важливим та актуальним науковим завданням. Мета – на підставі аналітичних та експериментальних досліджень оцінити роль метану у зміні клімату на основі різних показників, які використовуються у наукових дослідженнях і рекомендаціях, у разі об’єктивної оцінки ролі метану в глобальних екологічних планетарних процесах; виконати аналіз наявних методичних та технічних рішень для зменшення викидів метану внаслідок емісії з дна Світового океану в атмосферу Землі. Методика. У статті використано такі методи, як: аналіз, синтез, дедукція, метод екстраполяції, порівняльний метод та індуктивний. Результати. Проведено дослідження співвідношення антропогенних і природних викидів метану, виконана оцінка співвідношення різних джерел викидів. Науково обґрунтовано, що одним з екологічно небезпечних джерел дегазації Землі є просочування метану з дна Світового океан на водну поверхню. Наведено дані щодо дегазації акваторії Чорного моря. Зосереджено увагу на загальній емісії метану в атмосферу і зростанні концентрації метану у світі останніми роками. Наукова новизна полягає в новому підході до зменшення викидів парникових газів за рахунок створення методичних та технічних засобів улавлювання газу метану з донних покладів газогідратів, сипів та грязьових вулканів з подальшим їх транспортуванням та зберіганням для використання в промисловості та енергетиці. Практична значимість. Результати дослідження можуть бути використані в навчальному процесі студентів, а також можуть стати основою для подальших наукових досліджень процесів глибинної дегазації Землі та істотного впливу цих природних процесів як на навколишнє середовище, так і на формування енергетичних та інших життєво важливих ресурсів.Документ Застосування комп’ютерної інженерії у фінансових розрахунках(2022) Бондаренко, В. Г.; Bondarenko, Valery G.Мета. Матриця БКГ (BCG Matrix) – інструмент стратегічного портфельного аналізу становища над ринком товарів, підприємств і підрозділів з їх ринкового зростання і займаної частки над ринком. Такий інструмент, як матриця БКГ, знаходить нині широке застосування й у менеджменті, й у маркетингу, та інших сферах економіки (і тільки). Матриця БКГ була розроблена експертами Бостонської консалтингової групи (Boston Consulting Group), що займається управлінським консалтингом, наприкінці 1960-х років під керівництвом Брюса Хендерсона. Саме цій компанії матриця зобов’язана своєю назвою. Крім того, матриця Бостонської Консалтингової Групи стала одним із перших інструментів портфельного аналізу. Методика. Аналіз абсолютних і відносних показників, зрівняльний аналіз, метод економіко-математичного моделювання. Результати. З аналізу попередніх таблиць було встановлено, що життєві цикли обраних страхових продуктів мали подібний розвиток для кожної страхової компанії за обраний період. Отримані результати корелюють із загальною ситуацією, що склалася на вітчизняному страховому ринку. Наукова новизна. Полягає в розробленні авторами наукових висновків, пропозицій та рекомендацій щодо розробки стратегії діяльності страхової компанії, що є її вагомим інструментом для утримання провідних позицій на ринку в умовах непередбачуваності змін зовнішнього середовища та зростаючого числа конкурентів. Вона є систематичним планом поведінки страховика, спрямованим на найбільш ефективне використання ресурсів та отримання максимальної прибутковості на перспективу. Практична значимість. Конкуренція в онлайн-просторі постійно зростає, та бізнесу все складніше виконувати потрібний обсяг продажів, використовуючи звичні методи. За допомогою прийомів комп’ютерної інженерії ви використовуєте можливості сайту як канал продажів по-максимуму. Спробуємо застосувати матрицю БКГ до аналізу фінансового стану страхової компанії в сучасних умовах та обґрунтувати висновки щодо її застосування.Документ Лабораторний комплекс для дослідження параметрів електронних компонентів(2022) Рябенький, В. М.; Трибулькевич, С. Л.; Ryabenkyy, Volodymyr M.; Trybulkevich, Serhii L.Проаналізовано сучасний досвід побудови лабораторного обладнання для вимірювання параметрів електронних компонентів. Розглянуто основні методи вимірювань та розрахунку параметрів електронних компонентів. Проведено огляд наявного ринку схемотехнічного лабораторного обладнання. Досліджено алгоритми розрахунку основних параметрів та практичного визначення параметрів SPICE моделей електронних компонентів. Розроблено універсальну програмно-апаратну платформу для вимірювання та розрахунку параметрів електроних компонентів, яка може бути використана у розробці сучасної силової електроніки та проведенні досліджень у лабораторних роботах. Запропоновано автоматизований метод визначення типу компонента та вимірювання його характеристик. У апаратній частині використано сучасні телекомунікаційні технології, завдяки чому запропоновано методику проведення лабораторних робіт з твердотілої електроніки в умовах дистанційного навчання. Мета – розробка комплексного підходу до вимірювання параметрів електронних компонентів; автоматизація процесу дослідження та розрахунку математичних моделей електронних компонентів з подальшим їх імпортом у програми схемотехнічного моделювання. Методика. Під час виконання дослідження використовувались методи порівняльного аналізу та експериментальні методи. Результати. Розроблена універсальна апаратна платформа лабораторного стенду з дослідження параметрів електронних компонентів, яка може використовуватись для лабораторних робіт з твердотілої електроніки, а також у розробці та налагодженні електронних пристроїв. Наукова новизна. Розроблено комплексну методику з вимірювання параметрів дискретних електронних компонентів, розрахунку їх характеристик із можливістю визначення параметрів SPICE моделей із подальшим їх імпортом у програми схемотехнічного моделювання. Практична значимість: проведення випробувань електронних компонентів та організація лабораторного практикуму з твердотілої електроніки в умовах дистанційного навчання, налагодження електронного обладнання, підбір комплементарних пар.Документ Лазерне наплавленння з використанням ручного інструменту в напівавтоматичному режимі роботи(2022) Бернацький, А. В.; Соколовський, М. В.; Сіора, О. В.; Лукашенко, В. А.; Шамсутдінова, Н. О.; Данилейко, О. О.; Бондарєва, В. І.; Bernatskyi, Artemii V.; Sokolovskyi, Mykola V.; Siora, Oleksandr V.; Lukashenko, Volodymyr A.; Shamsutdinova, Nataliia O.; Danyleiko, Oleksandr O.; Bondarieva, Valentyna I.В даній роботі було досліджено певні технологічні особливості наплавлення ручним лазерним інструментом в напівавтоматичному режимі роботи. Мета. Метою дослідження даної роботи було висвітлення технологічних особливостей ручного лазерного наплавлення, що пов’язане з отриманням рівної наплавленої поверхні, а також висвітлення особливостей різних процесів лазерного наплавлення та їх експериментальне порівняння. Методика. Проведено серію експериментальних наплавлень на зразки. Знято мікро- та макро-шліфи, проведено структурний та фрактографічний аналізи. Результати. Дослідження показали, що одержання рівної наплавленої поверхні при наплавленні ручним лазерним інструментом в напівавтоматичному режимі досягається тоді, коли один валик перекривається другим на величину в 30-50% його ширини. Порівняння процесів порошкового наплавлення з наплавленням присаджувальним дротом ручним лазерним інструментом встановило, що за рахунок малої теплоємності часток наплавочного порошку й поганого теплового контакту між ними, на їхнє плавлення потрібно затратити значно меншу частку енергії, ніж на плавлення монолітної ділянки присаджувального дроту з діаметром значно більшим, ніж діаметр порошкових часток. Через ці та інші причини, лазерне наплавлення дротом є більш енергоємним процесом у порівнянні з лазерним порошковим наплавленням. Наукова новизна. Отримані результати дають змогу закласти базу для оптимізації режимів обробки напівавтоматичних режимів роботи лазерного наплавлення з використанням ручного лазерного інструменту, а також обрати більш технологічно відповідний вид обробки для подальшого конструювання нових ручних інструментів, призначених для лазерного наплавлення. Практична значимість. Проведені результати дослідження допоможуть у впровадженні технології лазерної напралення на підприємствах різних галузей, де існують задачі пов’язані із наплавленням на тонколистові метали (вуглецевих сталей, алюмінієвих, титанових і магнієвих сплавів), необхідні при виготовленні одиничних виробів, дрібних партій деталей або проведенні робіт у важкодоступних місцях.Документ Математичні методи в задачах економіки та управління(2022) Cиваш, С. Б.; Соколовська, Г. В.; Syvash, Svitlana B.; Sokolovska, Halyna V.Метою дослідження є розв’язування деяких задач економіки та менеджменту, а саме, проблеми мінімізації витрат енергоносіїв, матеріалів та інших ресурсів. Зокрема розглядається питання про вибір найбільш оптимального способу доставки вантажів з використанням автомобільного та залізничного транспорту. Досліджується також питання про прокладання найбільш короткого газогону, що сполучатиме два населені пункти із двома взаємно перпендикулярними магістралями. Це передбачає побудову поблизу магістралей двох селищ, що також будуть сполучені між собою газогоном. Розглядається також задача, у якій потрібно визначити оптимальний розмір партії продукції, котру потрібно закупити, та оптимальний запас, який потрібно створити, щоб мінімізувати витрати у циклічному процесі споживання закупленої партії та придбання нової. При цьому відомо, що сумарні річні витрати на закупівлю продукції складаються з витрат, пов’язаних з її доставкою; прямих витрат, що визначаються її закупівельною вартістю, видатків на утримання середнього обсягу запасів даного виду продукції протягом року, та штрафних втрат, обумовлених дефіцитом та віднесених до одиниці продукції протягом року. Для розв’язування поставлених задач створено математичні моделі, що передбачає вибір параметрів управління та побудову цільової функції від цих параметрів з метою її подальшого дослідження. При цьому задача формалізується та відкидаються такі фактори, що не мають суттєвого впливу на процес. Задача знаходження найменшого значення цільової функції розв’язується методами диференціального числення функції однієї та декількох змінних. Знайдені оптимальні розв’язки вказаних задач, та проведено їх аналіз. Отримані результати можуть бути безпосередньо застосовані в економіці та менеджменті. Розглянуті задачі можуть бути використані викладачами вищої математики в якості практичних завдань для підготовки студентів спеціальностей економіка, менеджмент, логістика та інших. Вивчення таких задач веде до більш глибокого розуміння як економічних процесів так і математичних понять та методів.Документ Метод чек-листів та концепція кругової комп’ютерної оцінки ризиків швартування суден(2022) Сагайдак, О. І.; Sagaydak, Oleksandr I.Мета. Швартування судна є невиробничою операцією, яку неможна оминути. З іншого боку – це завжди ризикована операція, яка здійснюється різними організаціями, що мають різні бачення припустимих ризиків. Крім того, існує велика вірогідність людської помилки або суто формального підходу. Між тим вартість помилки може бути значною. Тому метою цієї статті є формулювання концепції кругової (з точки зору усіх учасників процесу швартування) оцінки ризиків, що здійснюється за допомогою комп’ютерних технологій методом чек-листів. Методика. Чеклисти широко використовуються при оцінці ризиків багатьох операцій у морській галузі. У нашому дослідженні пропонується використати їх для формалізації даних, отриманих від декількох учасників операції швартування судна, що надає можливість їх комп’ютерної обробки. Комп’ютерна обробка має здійснюватися на незалежному сервері з адаптованим під кожного учасника інтерфейсом. Програма оцінки ризиків обчислює результат окремо для кожного з учасників, на базі цих рекомендацій учасник приймає рішення про можливість проведення операції. Результати. На основі проведеного аналізу можна припустити, що зараз існують досить якісні методи оцінки ризиків швартовних операцій, є можливість їх вдосконалення, але вони майже не враховують взаємодії учасників процесу і не мають змоги обмінюватись вими даними. Крім того, зберігається великий вплив людського фактору на результат оцінки ризиків. Наукова новизна. На основі отриманих результатів можна дійти висновку, що буде корисним провадити оцінку ризиків процесу швартування судна не окремо кожним з учасників операції, як це робиться зазвичай, а з різних точок зору (з точок зору кожного зі учасників процесу) на незалежному сервері, що надасть змогу використовувати дані усіх стейкхолдерів (а також державних інституцій), формалізувавши наявні чек-листи. Це врахує специфіку кожного з учасників процесу швартування судна, зменшить вплив людського фактору та підвищить безпеку проведення операції. Практична значимість. Впровадження такої концепції у першу чергу підвищить безпеку операції швартування (її можна також застосувати до інших операцій), вона також зменшить навантаження на персонал, що відповідає за оцінку ризиків, прискорить та зробить більш об’єктивним процес оцінки ризиків.Документ Методичне забезпечення оптимізації пропускної спроможності вулично-шляхової мережі та її елементів (на прикладі міста Харків)(2022) Мохамед, Дахмані; Mohamed, DahmaniСтаття присвячена створенню методу моніторингу та регулювання транспортних потоків у центральній частині Харкова на основі онтологічного підходу. Метою роботи є оцінка ефективності вулично-шляхової мережі та її елементів у місті Харкові. Для розв’язання поставлених завдань дослідження було використано наступні методи: об’єктно-орієнтований аналіз, шаблони проектування, послідовний аналіз та відсів варіантів; математичне моделювання. Для оцінки пропускної спроможності вулично-шляхової мережі та її елементів у місті Харкові використано метод математичного моделювання Кендалла. З цією метою обґрунтовано чинники пливу на пропускну спроможність вулично-шляхової мережі та її елементів у місті Харкові та за допомогою методу кореляційного аналізу Кендалла – розташовано відокремлені фактори за значимістю. За допомогою проведеного аналізу визначено, що найбільший вплив чинить такий чинник як щільність мережі паркування. Тому даному питанню приділимо окрему увагу. Визначено, що для встановлення оптимального маршруту з урахуванням пропускної спроможності вулично-шляхової мережі та її елементів у місті Харкові необхідно обґрунтувати оптимізаційну задачу, в якій змінними є кількість оптимальних маршрутів за тиждень з п’яти можливих. Ідентифіковано, що для отримання закономірностей впливу мережі паркування на функціонування транспортної мережі району необхідно визначити, яким чином будуть змінюватись показники часу та швидкості руху транспортних потоків в залежності від розташування паркувань вздовж вулиці. У статті запропоновано використовувати чинники впливу на пропускну спроможність вулично-шляхової мережі та її елементів у місті Харкові для обґрунтування показників оцінки пропускної спроможності вулично-шляхової мережі та її елементів у місті Харкові. Отже в контексті даної роботи запропоновано ґрунтуючись на чинниках впливу на пропускну спроможність вулично-шляхової мережі та її елементів у місті Харкові, які виокремлені та оцінені на початку даного підрозділу, ввести до обігу показники оцінки пропускної спроможності вуличношляхової мережі та її елементів. Запропоновані автором рекомендації щодо оцінки пропускної спроможності вулично-шляхової мережі та її елементів здатні забезпечити удосконалення процесу застосування державних механізмів управління транспортними потоками.