Статті (СГДтаФ)

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 155
  • Документ
    Гейміфікація та проєктне навчання як інструменти підвищення мотивації та ефективності професійної підготовки майбутніх фахівців
    (2025) Патлайчук Оксана Віталіївна; Прокоф’єв Євген Геннадійович; Товстоган Володимир Святославович; Patlaichuk Oksana Vitaliyivna; Prokofiev Yevhen Hennadiyovych; Tovstohan Volodymyr Svyatoslavovych
    У статті розглядаються гейміфікація та проєктне навчання як ефективні інструменти підвищення мотивації та залученості студентів до професійної підготовки. Проаналізовано вплив ігрових механік на розвиток навичок самостійного навчання, критичного мислення, креативності та командної взаємодії. Особливу увагу приділено використанню елементів гейміфікації, таких, як системи винагород, рейтинги, рівні складності та інтерактивні завдання, що сприяють підвищенню зацікавленості студентів в освітньому процесі. Розкрито роль проєктного навчання у формуванні ключових компетентностей, необхідних для майбутньої професійної діяльності, включаючи навички управління часом, відповідальність, адаптивність до змін і здатність до ефективного вирішення проблем. Акцентовано увагу на розвитку рефлексивних здібностей, критичного мислення, а також навичок командної роботи, що є важливими для успішної професійної самореалізації. Окреслено значення проєктної діяльності як засобу інтеграції міждисциплінарних знань, що сприяє формуванню комплексного підходу до навчання та вмінню аналізувати проблеми з різних точок зору. Досліджено вплив проєктного підходу на підвищення рівня самостійності студентів, їхню здатність ініціювати власні дослідження, аргументувати позицію та ухвалювати обґрунтовані рішення. Обґрунтовано доцільність інтеграції гейміфікаційних елементів у навчальні проєкти, що дозволяє зробити процес навчання більш захопливим, структурованим і практико орієнтованим. Використання ігрових механік, таких як рейтингові системи, рівні складності, внутрішньоігрові винагороди та командні змагання, сприяє підвищенню мотивації студентів, створенню змагального середовища, що стимулює їх до активного навчання. Доведено, що поєднання гейміфікації та проєктного підходу сприяє підвищенню залученості студентів в освітній процес, формуванню їхньої внутрішньої мотивації до навчання, а також розвитку гнучких навичок, необхідних у сучасному професійному середовищі.
  • Документ
    Філософія кібернетичного простору: взаємодія між людиною, машинами та інформацією в цифровій епосі
    (2025) Шульга Марина; Патлайчук Оксана; Ступак Ольга; Shulga Marina; Patlaichuk Oksana; Stupak Olga
    Актуальність. Трансцендентна іманентність кібернетичного простору, як багатошарового феномену техноантропної динаміки, формує нові онтологічні контексти, які підважують класичні метафізичні координати буття. Інтенсифікація цифровізації породжує мультивекторну епістемологічну турбулентність, де онтогенез інформаційних субстратів детермінує радикальну деконструкцію аксіоматичних парадигм. У межах цієї постантропоцентричної симулякрократії суб'єктність суб'єкта перетворюється на резонансний модус техноепістемічного впливу. Мета дослідження – розкрити філософські аспекти взаємодії між людиною, машинами та інформацією в кібернетичному просторі цифрової епохи. Результати. Метакогнітивна дихотомія, інтегрована в складну цифрову інфраструктуру, визнається як домінантний каталізатор у розгортанні інтелектуальної сингулярності. Семантичний всесвіт, що функціонує через багатоголосся смислів й мультиплікативну дивергенцію розумових парадигм, моделює постантропоцентричний еволюційний рельєф. Техно-синтетичні конструктори, вплетені у мережеву динаміку кіберсередовища, постають як автономні системні актори, наділені потенціалом автогенеративного тлумачення. Висновки. Кібернетичний простір, інтерпретований через призму постструктуралістської філософії, конституює себе як топологічний субстрат для деконструкції субстанційного статусу людини. Когнітивна інтеграція людини з автопоетичними алгоритмічними структурами індукує нові аксіологічні парадигми, що базуються на симбіозності та онтологічній амбівалентності. Вироблення когнітивно-герменевтичних механізмів для інтерпретації цього гіперсуб'єктного феномену стає епістемологічним пріоритетом сучасної філософії. Пріоритетним є дослідження алгоритмічної агентивності у контексті техноетичних норм, що виникають у просторах інтерсуб'єктивної симуляції. Епістемологічна розробка когнітивно-рекурсивних моделей взаємодії людини й алгоритмічних систем повинна враховувати нелінійну природу онтосоціальних трансформацій.
  • Документ
    Технологія контекстного навчання: особливості реалізації у вищій школі
    (2025) Патлайчук Оксана Віталіївна; Западинська Ірина Геогіївна; Patlaichuk Oksana; Zapadynska Iryna
  • Документ
    Модернізація виборчих процесів засобами штучного інтелекту як інноваційний механізм публічного управління
    (КЗВО ВАБО, 2025) Кравчук Ольга; Матвієнко Людмила; Kravchuk Оlha; Matvienko Lyudmila
    Сучасний світ стрімко переходить до епохи цифрових технологій, що суттєво впливає на виборчі процеси. Політична активність громадян та їхня участь у демократичному управлінні є ключовими для здорового функціонування держави, тому модернізація виборчих процедур стає все більш актуальною. Цифровізація виборчих технологій підвищує ефективність, прозорість і зручність для виборців, зокрема через впровадження електронного голосування, яке спрощує волевиявлення. Проте перехід до «цифрової демократії» вимагає вирішення низки проблем, таких, як захист персональних даних, запобігання кібератакам і підтримка довіри громадян до нових практик. Важливим є дослідження досвіду впровадження електронних технологій у виборчі процеси в Україні та за кордоном для визначення оптимальних шляхів вдосконалення виборчої системи. Метою статті є дослідження можливостей модернізації виборчих процесів шляхом впровадження ШІ в публічне управління, аналіз впливу технологій на ефективність і прозорість виборчих процедур, а також вивчення потенційних ризиків. Методологія дослідження включає аналіз літератури, дослідження випадків впровадження ШІ в виборчі системи, інтерв’ю з експертами та оцінку ставлення громадян до впровадження ШІ. Наукова новизна роботи полягає у розробці рекомендацій щодо модернізації виборчих процесів через механізми ШІ, враховуючи виклики сучасних демократичних систем. Висновки. Впровадження електронного голосування в Україні вимагатиме значних зусиль і ресурсів, але при успішному подоланні викликів може стати дієвим інструментом модернізації виборчих процесів і підвищення довіри до демократичних інститутів.
  • Документ
    Проблема водопостачання міста Миколаєва в умовах військової агресії: виклики та медико-соціальні наслідки
    (Іліон, 2024) Сонечко О. С.; Сугакова П. В.; Sonechko O. S.; Sugakova P.
    У статті розглянуто критичний стан системи водопостачання міста Миколаїв під час повномасштабного вторгнення РФ. Проаналізовано поточний стан водопровідної мережі, якість питної води та її вплив на здоров’я населення. Запропоновано комплекс заходів для відновлення та модернізації системи водопостачання міста.
  • Документ
    Рекреаційні та природні ресурси Миколаївщини: можливості відновлення
    (Іліон, 2024) Сонечко О. С.; Sonechko O. S.
    Виокремлено основні напрямки екологічних та рекреаційних проблем, викликаних військовими діями. Розглянуто основні та альтернативні шляхи їх вирішення після війни.
  • Документ
    Практики забезпечення політичної безпеки в державі: міжнародний досвід
    (Іліон, 2024) Кравчук О. Ю.; Гордієнко Д. О.; Kravchuk O.; Hordiienko D.
    Проведено порівняльний аналіз практик політичної безпеки в Україні та країнах ЄС. За допомогою методів аналізу та синтезу встановлено, що українська система потребує вдосконалення в таких аспектах: нормативно-правова база, ефективність державних інституцій та формування консенсусу щодо зовнішньополітичних пріоритетів. Автором обґрунтовано необхідність створення недержавної системи національної безпеки як додаткового інструменту забезпечення стабільності.
  • Документ
    Третій рік навчання під час війни (2024): побіжний звіт директора ННГІ
    (Іліон, 2024) Бобіна О. В.; Bobina O. V.
    Автор описує головні досягнення студентів та викладачів Гуманітарного інституту на третій рік російсько-української війни 2014‒2024 рр. Автор описує атмосферу в місті, умови навчання і роботи, проблеми життя та навчання. Ці нотатки стануть у пригоді майбутнім дослідникам такого складного часу в житті української вищої освіти.
  • Документ
    Автоматичний переклад юридичних текстів: аналіз неточностей і їхні правові наслідки
    (Іліон, 2024) Литвинова А. Д.; Ворчакова І. Є.; Lytvynova A. D.; Vorchakova I. Ye.
    Аналізуються складнощі перекладу юридичних текстів, зокрема в контексті автоматизованих систем перекладу. Обговорюються основні проблеми, з якими стикаються перекладачі, включаючи багатозначність термінів, відмінності між правовими системами та вплив латини на юридичну термінологію. Зазначаються ризики, пов’язані з неточностями в перекладі, які можуть призвести до серйозних юридичних наслідків. Висвітлюється важливість точності та адекватності перекладу у правовій сфері, оскільки помилки можуть мати далекосяжні наслідки.
  • Документ
    Особливості становища бізнесу на Миколаївщині, зумовлені російсько-українською війною 2014‒2024 рр.
    (2024) Оліфірова М. В.; Матвієнко Л. В.; Olifirova M. V.; Matvienko L. V.
    У цій статті розкривається становище розвитку бізнесу Миколаївщини у період сьогодення та зміни, зумовлені війною; аналізується діяльність бізнесменів щодо підтримки військових.
  • Документ
    Пізня вагітність як фактор підвищення рівня тривожності у жінок
    (2020) Коренєва Ю. П.; Ляшко А. В.; Коростильова І. В.; Korenieva Yuliia; Liashko Anastasiia; Korostylova Iryna
    В статті описані результати проведеного дослідження, в якому було проаналізовано пізню вагітність та особливості психологічного і емоційного стану жінки під час вагітності після 35 років. Визначено причини та чинники, які провокують певний психологічний дискомфорт у жінок з пізньою вагітністю. Наведено порівняльні психологічні характеристики звичайної та пізньої вагітностей. Результати порівняльного аналізу саме за критерієм віку дозволили встановити, що тривожність, фрустрованість та невротизація у досліджуваних жінок має залежність від віку. Отримані результати дали змогу виділити вищевказані чинники в якості певних ключових сигналів, які впливають на рівень афективності.
  • Документ
    Гендерні особливості уявлень сучасної молоді про сексуальність
    (2023) Коренєва Ю. П.; Ляшко А. В.
    У статті розглянуто гендерні особливості уявлень сучасної молоді про сексуальність. Проведено дослідження сексуальних уподобань молоді, що є гендерно детермінованими. У дослідженні використано такі методики, як: методика вивчення гендерної ідентичності (Л. Б. Шнейдер), яка показує рівень єдності поведінки та самосвідомості в уявленні суб’єкта про себе, про свою стать та статеву роль; методика «Маскулінність – фемінність» (С. Бем), яка виявляє психологічну стать; методика «Опитувальник настанов до сексу» (Г. Айзенк), котра дає змогу визначити психологічні особливості сексуальності респондентів та їх відношення до сексу; авторська анкета «Стереотипи про сексуальність», яка дає змогу визначити наявність або відсутність найбільш поширених стереотипів про сексуальність у респондентів. Математичну обробку отриманих результатів здійснено за допомогою непараметричного критерію Пірсона (для встановлення статистичної значущості результатів) та непараметричного статистичного критерію «U-критерій Манна–Уітні» (для оцінки різниці між двома вибірками за рівнем будьякої ознаки, виміряної якісно). Проаналізовано та з’ясовано відмінність понять «гендер» і «стать». Досліджено особливості гендерної ідентичності. Описано взаємозв’язок гендерних і сексуальних стереотипів та їхній вплив на сексуальну культуру сучасного суспільства. За допомогою емпіричного дослідження встановлено, що досліджувані групи «чоловіки» та «жінки» мають найвищий показник за шкалою «андрогінність», тобто їхня поведінка вільніша від гендерних стереотипів. Виявлено, що представники групи «чоловіки» мають схильність до більш стереотипного ставлення до сексуальності, ніж група «жінки». Досліджувані з групи «жінки» швидше ідентифікували себе порівняно з групою «чоловіки». Представники групи «чоловіки» мають більшу схильність до знеособленого сексу, та рівень їхньої сексуальної збудливості набагато вище, тоді як група «жінки» мають більше показників за факторами «сексуальна сором’язливість» та «цнотливість». Дослідження показало, що прослідковується стала динаміка зміни сексуальних стереотипів у бік толерантності.
  • Документ
    Прекарність як психологічна проблема і явище у професійній сфері суспільства
    (2023) Коренєва Ю. П.; Чугуєва І. Є.; Ляшко А. В.
    У статті розкривається сутність прекарності як соціального явища у професійній сфері суспільства, в тому числі в молодіжному середовищ. Висвітлюються теоретичні засади дослідження – роботи вчених, які вивчали причини виникнення, особливості розповсюдження, специфіку феномену прекарності в сучасному суспільстві як у світі, так і в Україні. Показано взаємозв’язок виникнення прекарності в умовах економічних і соціальних трансформацій, глобалізації, кризових явищ і неочікуваних викликів у сучасному суспільстві. Виокремлено коло найбільш проблемних аспектів прекарності з психологічної точки зору. Явище прекарності пов’язане з нестабільною зайнятістю, коли людина працює без певних гарантій, або тимчасово, або без юридичного оформлення трудових відносин, без дотримання норм трудового законодавства. Прекарність задає вектор побудови таких суспільних відносин, за яких індивід не відчуває ідентичності з певними соціальними групами та утвореннями, не стає солідарним з іншими людьми, а залишається сам на сам зі своїми проблемами і потребами. У прекаріїв часто не буває сходів мобільності, якими можна було б піднятися на вищий щабель у системі трудових відносин, таким чином люди можуть опинитися десь між експлуатацією та свободою, їм не вистачає самоствердження та впевненості у соціальній цінності своєї праці. У статті наведено результати дослідження розповсюдження прекарності серед молодих людей, які є випускниками вищих навчальних закладів півдня України різних спеціальностей. Емпіричне дослідження психологічних особливостей прекарної молоді дозволило виявити суттєві, статистично підтверджені відмінності у порівнянні з працюючими молодими людьми, які мають стабільну, гарантовану роботу. У половини прекаріїв суттєво переважає зовнішня професійна мотивація. У стабільно працюючих молодих людей, навпаки, суттєво переважає внутрішня професійна мотивація. Отримані результати свідчать про те, що прекарії більшою мірою опосередковано мотивовані процесом і результатом праці, їх більше турбують зовнішні чинники, такі як: матеріальне стимулювання, умови роботи, критика або схвалення з боку оточуючих, прагнення зберегти роботу.
  • Документ
    Технологізація процесу навчання у ЗВО як засіб фундаменталізації вищої освіти
    (2023) Вишківська Ванда; Патлайчук Оксана; Кінаш Анастасія; Vyshkivska Vanda; Patlaichuk Oksana; Kіnash Аnastasiіa
    У статті досліджуються питання технологізації процесу навчання як засобу фундаменталізації вищої освіти у контексті модернізації професійної підготовки майбутнього вчителя у закладі вищої освіти. Дослідження базується на розкритті сутності й змісту таких дефініцій, як “педагогічна технологія”, “технологізація”, “фундаменталізація освіти у ЗВО” та аналізу їх взаємозв’язків у контексті професійно-педагогічної підготовки. Обґрунтовано, що фундаменталізація освіти як провідний дидактичний принцип, шляхом поглиблення загальнонаукової та професійної підготовки, реалізації контекстної моделі навчання, зорієнтована на всебічний розвиток майбутніх фахівців як особистостей та як професіоналів.
  • Документ
    Methodological Discourse of Polycultural Education as a Conceptual Pedagogical Idea
    (2022) Vyshkivska Vanda; Kinash Anastasiia; Patlaichuk Oksana; Kravchenko Tamila
  • Документ
    Між майбутнім і минулим: закономірність україно-російського цивілізаційного протистояння
    (2020) Патлайчук О. В.; Ступак О. П.; Patlaichuk Oksana; Stupak Olga
    З огляду на актуальність проблеми цивілізаційного вибору України за умови реалізації Росією на пострадянському просторі агресивної реінтеграційної стратегії в статті коротко окреслено алгоритми російського політичного режиму в історичному контексті. Показано, що протягом п’яти століть Росія проводила одну й ту саму політику, застосовуючи техніку дестабілізації, залякування та підкупу, розширюючи свою територію, залу чаючи ресурси, які у свою чергу будуть використані для нового розширення. Таким чином, проведення аналізу змісту сучасної геополітики РФ неможливо без урахування соціокультурного підґрунтя її творення і розвитку, реального процесу формування і утвердження політико-правових цінностей, зрештою, без розуміння історії як реальності, наповненої конкретними діями, ідеями, переконаннями. Розглянуто приклади міжчасових аналогій, зокрема конкретні політичні судові процеси сорокових років та справи українських політичних в’язнів – Катин ська справа 1940 року та «Кримська справа 26 лютого 2014 року». Доведено, що циклічна замкненість є однією із суттєвих особливостей способу буття Російської імперії, а кожна спроба модернізації обертається станом кризи і новою формою догматизму.
  • Документ
    Засадничі принципи побудови навчального курсу історії української культури
    (2019) Патлайчук О. В.; Макарчук О. М.; Patlaychuk Oksana; Makarchuk Oksana
    В період становлення нової української школи, концептуально нового бачення освітнього процесу, ми намагаємося підходити до аналізу принципів періодизації і побудови курсу історії української культури як громадяни незалежної суверенної країни, дотримуючись нового погляду на вітчизняну історію. Цей погляд значно відмінний від концепцій як радянської, так і української народницької періодизації. Основою нашого підходу до цього важливого й архіскладного питання сучасності є об’єктивно-логічний, історико-філософський аналіз подій і явищ, що мали місце упродовж усієї історії української культури від її витоків і до сьогодення. Принциповим є бачення субстратом розгортання курсу саме української культури, оскільки загорнути світову культуру в українську неможливо, українську ж розглянути в обгортці світової цілком природно. Особлива увага приділялась можливості поглибленого й недогматизованого розуміння особливостей розвитку української етнічної культури, її проблем, аспектів, важливих ідей з огляду на різноманітність точок зору та підходів і нерівномірність актуалізації самої проблематики в науковій та підручній літературі. Досвід викладання та вивчення української культури виправдовує такий підхід, визначає його плідність і доцільність.
  • Документ
    Сучасні освітні практики ЗВО: особливості використання інноваційних технологій навчання
    (2023) Патлайчук О. В.; Канарова О. В.; Брюховецька І. В.
    У статті розглядаються теоретико-методологічні засади сучасних освітніх технологій, викладаються особливості інноваційних технологій навчання. Впровадження інноваційних освітніх технологій в освітній процес вищої школи здатне якісно змінити звичні способи та методи викладання, закладаючи тим самим фундамент нового способу підготовки сучасного фахівця, який має необхідний набір компетенцій. У статті звернено увагу на нові освітні практики, які формуються у зв'язку із віртуалізацією освітнього середовища та поширенням інноваційних освітніх технологій; визначено основні переваги відкритих освітніх мультимедіа систем. Зазначається про обумовлені віртуалізацією освітнього середовища вимоги до підготовки випускника університету, яка за нових умов все більше залежить від швидкості орієнтування в інформаційному просторі, ніж від рівня володіння професійними знаннями і уміннями. Конкретизовано особливості технології дистанційного навчання; специфіки змішаного навчання як навчальної методології, яка поєднує в собі традиційні методи викладання з інноваційними, які забезпечуються можливостями інформаційно-комунікаційних технологій. Проаналізовано методологічні характеристики інтерактивного навчання як специфічної організації освітнього процесу, що має проблемно-пошукову природу; уточнено основні форми, засоби, завдання інтерактивного навчання, а також логіку навчальної взаємодії при його організації. Доведено, що ідея інтерактивної педагогічної взаємодії становитиме концептуальну основу розвитку інноваційних освітніх технологій у ЗВО. Обгрунтовано доцільність використання у процесі професійної підготовки технології контекстного навчання і кейс-технології, заснованої на самостійному вивченні друкованих і мультимедійних навчально-методичних матеріалів. У цілому, актуалізовано значущість використання інноваційних технологій навчання, що дало можливість створити якісно нове освітнє середовище як основу для розвитку та модернізації системи освіти.
  • Документ
    Розвиток професійної компетентності фахівця: аналіз термінологічного поля проблеми
    (2023) Палій А.; Патлайчук О. В.; Ступак О.; Palii Alla; Patlaichuk Oksana; Stupak Olga
    У статті розкривається методологічний підхід до формування професійної компетентності фахівця та визначено комплекс її базових складових. Виокремлено та проаналізовано сутність таких понять, як “професійні знання”, “професійні вміння”, “професійні навички”, що дозволило інтерпретувати їх як зміст і результат професійної підготовки, метою якої визначено гармонійний розвиток особистості працівника і формування його професійної компетентності та готовності до професійної діяльності. Доведено, що професійна компетентність не зводиться до набору знань, умінь, а визначає необхідність і ефективність їх застосування у реальній освітній практиці. Зʼясовано, що це поняття найчастіше розглядається не стільки з точки зору структури особистості професіонала, скільки з позицій оцінки якості професійної підготовки.
  • Документ
    Філософія життя та смерті в духовному досвіді українського народу
    (2022) Патлайчук О. В.; Хромова О. І.; Patlaichuk Oksana; Khromova Olga
    У статті досліджуються особливості та прояви філософії життя та смерті в духовному досвіді українського народу. Зʼясовано, що духовне життя є однією з істотних властивостей людини. Установлено, що з-за дохристиянських часів українська духовна культура сприймала смерть як перехід до першооснови всього сущого, як доказ універсального зв’язку всього з усім матеріальним, духовним, емпіричним і трансцендентним. Визначено, що для українського національного характеру властиві з давніх-давен господарність, працьовитість, гостинність і доброзичливість у стосунках як із співгромадянами, так і із чужоземцями; обережність, сентиментальність, але водночас винахідливість і хоробрість, рішучість і незламність, героїзм і самопожертва, коли необхідно встати на захист свого світу. Зʼясовано, що філософія української національної думки значною мірою пов’язана з аналізом особливостей середовища проживання та культури українців як визначального чинника українського національного характеру. Зʼясовано, що Г. Сковорода вважав філософію самим життям. Мета життя може бути різною – хтось прагне кращого для свого тіла, а хтось – для душі. Посилаючись на вчення Г. Сковороди, зауважуємо, що український народ із покоління в покоління вирізнявся своїм духом до незламності, самобутності, прагне до вільного буття, адже коли маєш таку духо вну ідею, можна досягти «кращого для тіла», тобто кращого для життя у вільній незалежній державі. Виявлено, що український народ у сучасному суспільстві переживає складний період зміни свідомості, розуму та духу, який спостерігається на мікросоціальному рівні, у міжрелігійних стосунках, у суспільстві загалом, а також у сімейних колах, стосунках між родичами. Установлено, що філософія життя в духовному досві ді українського народу виявляється в самобутності, незламності, прагненні до вільного буття українського народу у вільній незалежній державі, водночас філософія смерті поглиблює таємницю існування і проливає нове світло на сенс існування.